เรา สอนภาษาสวีดิช ( สอนภาษาสวีเดน ) ที่นี่ เพื่อเผยแผ่ความรู้สู่กัน เป็นความรู้ที่มีประโยชน์ (ตามประสาผู้ที่หาแหล่งเรียนรู้ที่แบ่งปันทางอินเตอร์เนตไม่ได้ในคืนเริ่มต้น เครียดมากเลยคืนนั้น เจอมีให้ดูตรงไหนนิดตรงไหนหน่อย แทบกราบเลยคืนนั้น ก็เลยแบ่งเองซะเลย เผื่อช่วยคลายเครียดให้ใครได้บ้าง)

Autism


Neuropsykiatriska störningar inkl neurologiska sjukdomar

Autism

Autism är ett tillstånd som kan drabbar barn sedan födelse eller börjar före cirka fem års ålder och påverkar barnets personlighetsutveckling. Det är vanligast att man får diagnos som barn, men ibland kan man genomgå utredning och få diagnos som vuxen. Tillstånd är en djupgående och långvarig störning i tanke- och känsloliv.

Det gör att man har svårt med socialt samspel och ömsesidig kommunikation. Man har också begränsade intressen och beteenden.

 

Orsaker

Orsaker till autism kan vara ;

-         Genetisk ärftlighet
-         Kromosomskador

-         Virusinfektioner

-         Ärftliga hjärnskador

-         Andra syndrom

 

Symtom

-         svårt med ömsesidig kontakt med andra människor

-         svårt att samtala med andra människor

-         begränsningar i sin fantasiförmåga, i sina lekar och i sitt beteende

-         begränsade intressen

 

Behandling

Autism är en livslång funktionsnedsättning, men det finns sätt att underlätta vardagen och med träning kan man hitta sätt som gör att vardagen fungerar så bra som möjligt. Det är bra om ett barn som har autism får särskild träning så tidigt som möjligt. Tidigare träningen börjar, då lättare för barnet att kunna lära sig nya färdigheter. Speciell pedagogiska och kognitiva beteenderiktade behandlingar är värdefulla.


Habilitering

Syfte av habiliterung är att minska störningen och förhindra att personen utvecklar svåra beteendestörningar. Familjen är viktig för att ge stora stödinsatser från början sedan barnet har fått sin diagnos.  En stor del av insatserna handlar till en början om att ge barn en trygg och tillrättalagd miljö för att ge struktur och motverka det inre kaos som det upplever. Detta gäller även om barnet vistas på daghem eller skolan. När barnet behöver inte vara rädd för någon ska barn mår bra och har större möjligheter för personlighetsutveckling. Autism barn vill att få stora individuella insatser eftersom varje individ har personliga behov. Personal, som t.ex. specialpedagoger, logopeder och arbetsterapeuter, är viktiga i stödet liksom familjen. Eftersom barn med autism ofta har bristande förmåga till kommunikation kan datorer vara en god hjälp för att öka barnets lästförmåga. Idag förstår vi bakgrunden till de svåra beteendestörningarna vilket gör det lättare att rätt förstå och bemöta barn och vuxna med autism. Man talar ofta om ett sätt att förhålla sig istället för behandlingsmetod. Ett så kallat autismpedagogiskt förhållningssätt måste genomsyra hela miljön kring barnet - både hemma och i skolan. Det var bra om man gör en utredning och ställer diagnos tidigare , så tidigare kan man påverka barnets utveckling på ett bra sätt. För att hjälpa barnet att utvecklas är det viktigt med noggrann information till alla som regelbundet träffar barnet och bra anpassning både i hemmet och i förskolan/skolan. Genom att använda andra uttryckssätt än att tala, till exempel med hjälp av bilder, kan barn med autism lära sig både att bättre förstå sin omvärld och människorna i den och att förstå sig själv.


Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade – LSS

Personer som har utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd omfattas av lagen.Syftet med lagen är att människor med funktionsnedsättningar ska få det stöd som behövs för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. LSS är en så kallad rättighetslag. Det betyder att man kan kräva de rättigheter som finns i lagen i domstol.


LSS innehåller tio olika typer av hjälpinsatser. Insatserna är

-         rådgivning och annat personligt stöd

-         personlig assistans

-         ledsagarservice

-         kontaktperson

-         avlösarservice i hemmet

-         korttidsvistelse utanför hemmet

-         korttidstillsyn för ungdomar över tolv år

-         bostad i familjehem eller bostad med särskild service för ungdomar över tolv år som behöver bo utanför föräldrahemmet

-         bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna

-         daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd och hjärnskador som man har fått i vuxen ålder.

Kommunen där man bor har grund- och samordningsansvaret, men det kan variera mellan olika delar av landet. Inom kommunen är det socialnämnden eller motsvarande och dess förvaltning som ansvarar för stödbesluten och stödinsatserna. Vanligtvis har kommunen en eller flera tjänstemän, så kallade LSS-handläggare, som är specialiserade på detta område.

 


Källförteckning
Stefan Caplan , Hannu Sparre (2002), Rehabilitering & habilitering. Elander Gummessons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.